BLOG Erik Kepper: Dit is wat YouTubers succesvol maakt

Monday 20 March

RTL MCN baas Erik Kepper schetst wat de grote YouTubers gemeen hebben. Inmiddels is duidelijk dat online-tv op meerdere vlakken voor disruptie heeft gezorgd. Niet alleen door het nieuwe kijkgedrag, maar ook door het feit dat iedereen nu via online-technologie de hele wereld snel kan bereiken.

Worm hole
Ineens was daar een worm hole binnen de tv-wereld, YouTube genaamd. Een online-tv-kanaal kan easy worden aangemaakt en hierdoor ligt de wereld aan de voeten van creatieven, presentatoren en producenten. Maar ook voor ondernemende sterren, muzikanten, koks, journalisten, atleten, fashion goeroes en gamers.

YouTube-kanalen poppen als paddenstoelen uit de grond, met unieke thema’s en bijzondere personages. Grappige-, entertaining-, informatieve- of soms een beetje shocking formats worden op het wereldwijde tv-platform gebroadcast en dat vaak allemaal uit de creatieve koker van de kanaaleigenaar zelf. Een beetje creatieve geest kan zijn eigen tv-kanaal starten en heeft (als het aanslaat) direct toegang tot miljoenen fans. Een sterrenstatus wordt behaald en de YouTuber rolt vervolgens uit via tv, festivaloptredens, evenementen, boeken et cetera.

Creatieve ideeën kunnen één op één worden gedeeld met de wereld en proactief worden aangepast en vergroot. Iedereen krijgt de kans, zonder dat iemand van bovenaf zegt dat ‘ie goed of slecht is. En last but not least: het geeft de ultieme vrijheid. Als je echt talent hebt kan je op YouTube je miljoenenpubliek vinden en hier een flinke boterham mee verdienen.

Drive
Maar wat is dan de succesformule? Want niet elke YouTuber heeft duizenden volgers. Inmiddels zijn mijn team en ik er achter gekomen wat alle succesvolle influentials met elkaar gemeen hebben: ze zijn stuk voor stuk topondernemers. Deze talenten hebben een enorme drive, zijn niet afwachtend en bezitten een echte ondernemersspirit.

Het is niet alleen een format bedenken, opnemen met een videocamera en op YouTube plaatsen. We hebben hier te maken met mensen die groot denken, kansen zien en er zelf alles aan doen om deze kansen ook te pakken. Zij kicken net als de eindbaas op de meetbare cijfers en resultaten, verhogen telkens weer hun doel en verscherpen hun visie. Zij werken keihard om hun kijkers steeds weer opnieuw te voeden met unieke en deelbare content. 

Persoonlijkheid is product
Daarnaast is hun persoonlijkheid tevens hun product. Alles wat je ziet is echt en kwetsbaar. Dat vergt ook moed en een vorm van discipline. Deze video-ondernemers denken steeds een stap verder en gaan voor directe interactie met hun publiek. Bouwen hun imperium uit met bijvoorbeeld merchandise, liveoptredens, branded content en sponsorships. Zo vlug als social media werken, zo snel denkt en handelt deze generatie. Zij willen niet afwachten, maar liever zelf doen, actie ondernemen en ook daadwerkelijk mooie dingen realiseren.

PewDiePie, Hardwell, Anna Nooshin, Michelle Phan
Een kleine greep aan succesvolle video-ondernemers is het inmiddels bekende verhaal van het internationale YouTube-fenomeen PewDiePie, die ooit een simpel gameplatform begon en inmiddels met 47 miljoen abonnees is uitgegroeid naar een waar entertainmentimperium.

Maar ook Michelle Phan: zij begon als content maker met make-up tutorials op haar eigen YouTube-kanaal, waar ze inmiddels bijna negen miljoen abonnees bedient. Door haar succes heeft ze haar eigen MCN-netwerk (samen met Edemol-Shine) opgebouwd, waar ze andere YouTubers zakelijk ondersteunt.

Dan heb je Hardwell, eerder nummer één dj van de wereld. Hij heeft met bijna drieënhalf miljoen abonnees een platform waar hij onder andere zijn wekelijkse optredens op exploiteert en hiermee zijn populariteit wereldwijd vergroot.

Misschien iets minder bekend is Jamal Edwards van SBTV. Hij startte op vijftienjarige leeftijd met een camera en een liefde voor rap zijn een eigen kanaal. Hier geeft hij bekende en onbekende rappers een podium.

Een van Nederlands succesvolste ondernemende influentials is onder anderen Anna Nooshin. Ze begon als beauty vlogger, is een rasechte onderneemster en eigenaar van onder andere NSMBL en haar eigen succesvolle kanalen. Daarnaast is ze inmiddels ook een veelgevraagde presentatrice bij RTL Boulevard, jurylid bij Hollands Next Top Model en één van de kandidaten van Expeditie Robinson.

Ook Mertabi en Cinemates hebben hun ondernemersstrepen meer dan verdiend. Zij hebben hun succesvolle online tv-stations uitgebreid met een eigen productiehuis en zijn de oprichters van het eerste Nederlandse millenial online-tv event: VEED - waar onder andere de VEED Awards plaatsvinden. Sinds april is daar ook VEED Magazine bijgekomen, een samenwerking met FC Klap.

Zelf ben ik ontzettend trots op ons eigen StukTV, het grootste Nederlandse YouTube-kanaal in de doelgroep 20-35. Giel, Stefan en Thomas zijn drie zeer getalenteerde jongens, die oneindig veel inspiratie en ideeën opboeren. Deze zomer reizen ze als supersterren alle costa’s langs, waar ze spraakmakende formats opnemen en DJ-optredens verzorgen in de vetste clubs. Deze heren zijn de vaandeldragers van het begrip video-ondernemer.

Erik Kepper is general manager bij RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.