BLOG Jelmer Wind: Spectaculaire reis door adembenemend IJsland voor 'Extreme Roadtrip'

Monday 27 March

De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een speciaal voor Renault ontwikkeld digital first format ‘Extreme Roadtrip’, dat op 7 februari van start is gegaan bij RTL Basecamp, 11 februari bij StukTV en 13 februari bij RTL 7. Voor dit tweede seizoen zijn we in zee gegaan met influencers en beste vrienden Giel de Winter van StukTV en rugbyheld Jay Jay Boske - ook wel bekend van Expeditie Robinson.

Samen met een crew van productiemensen maakten zij een spectaculaire reis langs extreme sports locaties in het prachtige IJsland, waar zij op bezoek gingen bij “locals” met een bijzonder verhaal en die ieder een unieke passie hebben voor extreme sports. Sponsor Renault was met zijn modellen Captur en Kadjar de bindende factor die de twee vrienden overal naartoe heeft gereden.

De reis naar IJsland verliep in het begin nog niet helemaal soepel. De eerste dag op locatie kreeg het grootste deel van de crew buikgriep, waardoor zij in bed moesten blijven. Het was voor de overige crewleden improviseren en bijspringen waar nodig. Daarnaast was het ook ontzettend koud, van ijzige windhozen tot enorme sneeuwval. Maar ondanks dat was er veel lol, waren de locaties echt adembenemend en is het eindproduct echt fantastisch te noemen.


De rode draad van het format is dat Giel en Jay Jay op verzoek van verschillende IJslandse locals deelnemen aan tien super gave extreme sport-activiteiten. Een daarvan is surfen in het ijskoude water van IJsland met professioneel surfer Heidar Logi Elíasson. Giel en Jay Jay zijn met hem meegegaan en hebben in de vroege ochtend de ijskoude golven van IJsland getrotseerd. Ook ontmoeten zij paraglider Anita Hafdis Bjornsdottir. Anita werd een zonnige ochtend in 2007 wakker met de gedachte dat ze moest leren om te paragliden, zonder dat ze wist wat het was. Twee jaar later, stopte ze haar baan en verkocht al haar bezittingen om te gaan reizen en de wereld rond te paragliden, nu is zij paragliding-instructeur. Giel en Jay Jay glijden samen met haar over de prachtige bezienswaardigheden van IJsland en bezoeken een geiser waar zij een bad nemen in een warme bron.

Een andere local die de mannen ontmoeten is extreme biker Emil Žórgudmundsson. De IJslandse Emil fietst mee met alle wielerwedstrijden in IJsland en heeft daarmee al veel medailles gewonnen. Daarnaast is hij ook uitgeroepen tot de meest sexy man van IJsland. Na een dag Fat Biken, willen Giel en Jay Jay net als Emil alle aandacht van de leuke dames ervaren en zijn met hem meegegaan naar Reykjavik voor een kroegentocht. Ook bezoeken Giel en Jay Jay de ijsklimmer Olafur Arason. Hij beklimt ijs sinds hij een kleine jongen was. Het is zijn passie om mensen veilig te leren ijsklimmen, evenals overlevingstactieken in extreem koud weer. Giel en Jay Jay gaan met hem ijsklimmen, waarna zij in Olafur hen naar een grot brengt om de nacht te overleven.

Dan zijn er ook nog de zusjes Olga en Rosa, zij fokken Siberische Husky's. De dames zien eruit als typische huisvrouwen, maar ze zijn extreem gepassioneerd over hun honden en hebben al veel medailles gewonnen. Giel en Jay Jay doen mee aan een hondensleerace en gaan daarna met de dames mee naar hun huskyboerderij. Na het voeden van alle 30 honden, nodigen Olga en Rosa hen uit voor een typische IJslandse maaltijd: hangikjöt, dit is gerookt lamsvlees en overnacht het duo tussen de husky's in de kennel.

Dit zijn maar een aantal van de bijzondere mensen die Giel en Jay Jay hebben ontmoet en bijbehorende activiteiten die zij in IJsland hebben gedaan. Voor dit duo was het zeker een once in a lifetime experience. Gelukkig hebben we de beelden nog! ;-)

Qua case is de samenwerking met Extreme Roadtrip voor Renault ideaal te noemen. Via een 360 graden content partnership claimt Renault het extreme sports domein en creëert hiermee een stoer en sportief imago. De rol van Captur en Kadjar is logisch in het script verwerkt en het is voor Renault een groot voordeel dat de auto’s via diverse kanalen consistent onder de aandacht worden gebracht. De positionering van beide modellen past mooi bij de extreme sport setting van Extreme Roadtrip. Wat vooral opvalt zijn de prachtige beelden en de unieke content die in IJsland zijn geschoten, maar ook de bijzondere sporters die met passie en doorzettingskracht de elementen van de natuur trotseren. De Renault Captur en Kadjar laten de kijker IJsland ontdekken en verkennen de wereld van extreme sporters. Beide Renault-modellen vormen het ideale en stoere vervoermiddel in de ongerepte IJslandse natuur.

Extreme Roadtrip:
Extreme Roadtrip is sinds 07 februari te zien op het YouTube-kanaal van RTL Basecamp (www.youtube.com/rtlbasecamp) - het gloednieuwe online travelplatform voor young millennials van RTL MCN - , via RTL XL en op www.extremeroadtrip.nl. Vanaf zaterdag 11 februari start StukTV met het delen van de video’s met hun achterban van ruim 1.2 miljoen volgers. Via de social-media kanalen van alle betrokkenen worden korte fragmenten met hoogtepunten verspreid en RTL 7 zendt vanaf 13 februari iedere maandag om ca. 00:00 uur een korte reality aflevering uit. Zo biedt TV een ondersteunende rol voor de online kanalen.

Jelmer Wind is Head of Content and Channels bij RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.