BLOG Melanie van Gelderen: Wie is RTL MCN?

Monday 3 April

Wie is RTL MCN? Was de eerste opdracht die ik kreeg om op te tekenen, toen ik hier als interim communicatieadviseur begon. Wat is onze boodschap en hoe gaan we dat aan de niet wetende goegemeente communiceren? Want niet heel veel mensen waren echt bekend met het fenomeen YouTube. Men kent het wel, maar weet eigenlijk niet hoe geweldig de wereld achter YouTube is en al helemaal niet wat een MCN doet.

Ik wist het zelf eerlijkgezegd ook niet en dat maakte mijn opdracht des te leuker. Maar na één dag mezelf te hebben verdiept in deze wondere wereld, was ik direct verkocht. Het bleek een wereld vol met potentie te zijn, die wordt geleid door creatieve koppen die in de volksmond ‘vloggers’ worden genoemd. Ik noem ze graag video-ondernemers, want dat zijn ze stuk voor stuk. Creatieve jonge ondernemers, die hun talent optimaal gebruiken. Videotalenten die hun ware ik durven te laten zien aan de wereld en hier ook nog een leuke boterham mee kunnen verdienen. Oprecht leuke mensen die niets in het leven is komen aanwaaien, maar keihard moeten werken om dag in en uit hun kijkers aan zich te verbinden. Het voelde voor mij als het vinden van ‘neverland’, never grow up!

Ik begon met het interviewen van de harde kern van RTL MCN. Allen stuk voor stuk gepassioneerde mensen die deze startup met elkaar volwassen hebben gemaakt. Het team begon met vijf mensen op een zolderkamer aan de Houttuinen in Amsterdam. In het begin was het aftasten wat te doen, een strategie bedenken om verder te komen, sales genereren en uiteraard leuke creators aan ons netwerk te verbinden. Van heel erg hands on, met knieën in de modder staan, tot waar het ook daadwerkelijk lukt en keiharde resultaten te boeken. Naar vandaag de dag een aantal enorm succesvolle kanalen te hebben staan en leading te zijn in de MCN-wereld. Maar de kracht is toch wel de mensen zelf die dit mogelijk maken. Zowel de creatieve content creators in ons netwerk, als het ijzersterke RTL MCN-team dat hier het fort bestiert. Inmiddels is het team uitgegroeid naar 25+ collega’s. Een deel huist hier in Amsterdam in ons mooie kantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal en een deel in het RTL-kantoor in Hilversum op het Mediapark.

Elk persoon die hier werkt brengt zijn eigen persoonlijke touch binnen bij RTL MCN, wat nu de fundering van dit fijne bedrijf is. Van bijzondere creativiteit, naar nerdisch technisch inzicht, tot uren kunnen bellen met een geschikte adverteerder. Dan is er nog de humor en samenhorigheid. Zo is het dartbord dat hier aan de muur hangt heilig en zijn de RTL MCN-feestjes inmiddels legendarisch. Maar wie is RTL MCN dan eigenlijk? RTL MCN is een ijzersterk multi channel network, dat de beste zakelijke mogelijkheden biedt voor content creators. Maar als ik het persoonlijk mag omschrijven zie ik het ook als een familiehuis voor video-creators, waar zij hun ei kwijt kunnen, talent kunnen ontwikkelen, hulp krijgen van de beste professionals om hun brood te verdienen, plezier kunnen hebben en vooral zichzelf mogen zijn. Een fijnere omgeving kan je jezelf eigenlijk niet wensen.

Melanie van Gelderen is Senior Communicatieadviseur a.i. bij RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.