BLOG Laurence Janssen: 5 Top Tips voor Influencer Marketing / Oude Wijn, Nieuwe Zak

Monday 10 April

Beeld je in: Je giet een prachtige oude Barolo in een praktische hippe organische zak. Mensen zien de zak en kijken er verwonderd naar uit hoe die wijn smaakt, van anderen hoorden zij dat die wijn best goed was, toch twijfel je want het is zo ‘nieuw’. Welkom in de wereld van influencer marketing! De Barolo is ‘branded content en endorsement deals’ en die hippe nieuwe zak zijn influencers.

Wij weten waarom de Barolo een ontzettend goede wijn is, dat het een nieuwe verpakking heeft betekent niet dat wij vanaf 0 opnieuw moeten beginnen.

Bijzonder simpel verwoord is influencer marketing niets minder dan (celebrity) endorsers, die distribueren via eigen media kanalen. Niet iedere influencer is een celebrity terwijl iedere celebrity wel een influencer is. Uiteraard zijn er grote verschillen tussen macro, meso en micro influencers, maar daar wijd ik een ander stuk aan. Voor degenen die alvast een heads-up willen: de multi-step-flow theorie (Weiman, 1982).

Branded content heeft bewezen dat het sterk merkwaarden kan benadrukken en merkattitudes kan vormen. Zodoende is het niet een grootse openbaring dat vergelijkbare principes gelden voor influencer marketing. Waarom het nu zo ontzettend krachtig werkt is omdat het gekoppeld kan worden aan echte verhalen, van echte mensen die het daadwerkelijk ervaren.
 
1. Weet welk verhaal je wil vertellen

Iedere zichzelf respecterende marketeer weet het volgende: Weet wat je doelgroep nodig heeft en interesseert. Dat weten influencers vaak over hun volgers, omdat zij constant in de strijd zijn met de gehele scene om relevant te blijven.

2. Weet wie je naar je verhaal wil laten luisteren

Weet echter altijd met welk doel je influencers wilt inzetten. In de post van vorige keer stond de quote van McLuhan centraal: “Ieder medium heeft een inherent effect op het verhaal dat men ermee wil overbrengen”.

Ieder specifiek medium waar een influencer op actief is heeft zijn eigen ongeschreven regels. Veel mensen zetten echter niet alle verschillende media samen op de juiste manier in, dit komt niet omdat ze er onverschillig over zijn maar om verschillende redenen. Een veel voorkomende en eigenlijk de grootste zonde is “te weinig tijd”. Stuur mij dan een bericht, want je weet wat je misloopt.

3. Selecteer de geschikte (social) media voor je verhaal

Elk type social media heeft zijn eigen ongeschreven regels waarop men met elkaar communiceert en interacteert, spreek zodoende de taal op de manier die het publiek van je verwacht. Dat geldt nadrukkelijk ook voor influencers en hoe merken in hun content verweven kunnen worden. Zij hebben door de tijd heen een sterke band opgebouwd met hun volgers en hebben ieder een persoonlijke manier waarop zij dat doen. Laat de influencers hun publiek toespreken op hun manier en in hun taal. Zorg er daarna dan voor dat je eigen ‘owned’ content hier op de juiste manier op inspeelt.

4. Spreek in de gangbare taal van het medium

Je merk onder de aandacht brengen via een influencer heeft effect op het verhaal dat men via hen hoort, het op een authentieke manier inzetten is de kunst en de kracht. Juist daarom kan influencer marketing bijzondere resultaten teweeg brengen!
 
5. Weet dus wie de juiste stem hiervoor is en waar zij het op de (beste) manier kunnen vertellen
 
Een slagzin die wij als content puzzelaar altijd in ons achterhoofd moeten hebben is de volgende: “Weet welk verhaal je wilt vertellen, wie je ernaar wilt laten luisteren, op het geschikte medium, in de juiste taal van het medium, door de geschikte stem.”

Dit klinkt allemaal als veel werk, wat het ook is. Vergeet echter niet dat je het gros van het werk al hebt gedaan. Hoe het allemaal aan elkaar kan worden gepuzzeld vraagt om de juiste inzichten (tip: 06 - 53 30 84 25).


Laurence Janssen is creating powerful native advertising @ RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.