BLOG Luuk de Haardt: Het geheim van een uniek ingewikkeld foto-verdwijnend gekke-gezichten platform

Monday 8 May

‘We moeten iets met Snapchat!’ Er is weer een platform dat geliefd is onder jongeren. Maar dit keer is het anders! Snapchat is speciaal. Mensen die mij kennen weten dat ik een voorliefde heb voor dat kleine spookje. Maar wat maakt Snapchat dan zo speciaal? Zijn het de foto’s en video’s die verdwijnen? De plaatselijke geo-filters van de bakker om de hoek, of de mogelijkheid om tijdens koningsdag een Unox muts te dragen en jezelf tot koning te kronen? Nee dat kan het niet alleen zijn. Instagram, Facebook en Whatsapp hebben namelijk (bijna) al deze functies ook - na het kopiëren van Snapchat. Wat is dan het geheim? Dat is betrokkenheid. De een-op-een relatie die je creëert met je volgers en de band die je samen opbouwt. Oké, heel leuk dat jij en je volgers goede vriendjes zijn, maar wat kan je er als bedrijf nou eigenlijk mee en hoe zet je dit ingewikkeld foto-verdwijnend gekke-gezichten platform dan in?

Een goed voorbeeld is de samenwerking van afgelopen zomer rondom  jongerenkanaal Concentrate, samen met GOGO Tours, waarbij een interactieve Snapchat-campagne (@concentratenl) is opgezet. De hosts van Concentrate gingen namelijk met GOGO op reis naar partybestemming Albufeira. In deze unieke Snapchat-campagne kon men niet alleen volgen wat de hosts op vakantie meemaakten, maar Snapchat werd daarnaast ingezet om engagement te creëren.

Snaphunt
Een van de acties betreft de Snaphunt: ‘In heel Nederland zijn stickers met de Concentrate-Snapcode verstopt. Volg de aanwijzingen op Snapchat en vind de stickers! Gevonden? Zet jezelf er op een originele manier mee op de foto en stuur deze via Snapchat’. Voordat we klaar waren met het maken van de volgende posts kwamen de leuke selfies al binnen. De volgers waren enthousiast, maar het bleek toch te makkelijk dus daar gaven wij uiteraard gehoor aan. We stuurden vervolgens bovenstaande foto (tip 7). Volgers hadden vijf seconden om de snapcode te ontdekken, hier vervolgens heen te gaan en een leuke selfie mee te maken. “Wow.. dat is een hoge drempel” hoor ik je denken. Dat klopt, maar alsnog kregen wij binnen 10 minuten een selfie met de snapcode terug. Hoge betrokkenheid, dan kom je die drempel wel over. 


Ik ga op vakantie en neem mee..

Een andere actie die we hebben gedaan was volledig gebaseerd op co-creatie: samen content creëren. Bobbie was namelijk haar zomeroutfit vergeten, dus we vroegen onze Snapchat-vrienden om er een voor haar te tekenen! Zie hier de Picasso’s en Rembrandts van Snapchat.


Next step:
creëer de outfit die jij samen met je volgers hebt gemaakt en voeg hem toe aan je online fan shop! Wie wil er nu niet een Concentrate-outfit dragen (waar je zelf aan bijgedragen hebt) op vakantie met GOGO in Albufeira?

Oké oké, op Snapchat kan je leuk tekenen en zoektochten organiseren, maar wat levert het nu op? Door deze verschillende interactieve Snapchat-challenges waren duizenden jongeren iedere dag hoog betrokken bij Concentrate en GOGO. Het aantal views per snap is verdubbeld en er was een gemiddeld uitkijkpercentage van boven de 95%! In een tijd waar aandacht schaars is zijn dit hele belangrijke succesfactoren.

Dit is natuurlijk nog maar één klein voorbeeld, want met de komende ontwikkelingen van augmented reality, de Spectacles, branded interactieve lenzen, en de mogelijkheid om verhalen op basis van onderwerpen over de hele wereld te ontdekken zijn de mogelijkheden eindeloos. En als je dan toch denkt ‘ hé we moeten iets met Snapchat!’, dan weet je me te vinden. ;-) 


Luuk de Haardt is Creative bij RTL (MCN)

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.