BLOG Lisa Huberts: Een YouTube-maagd in vloggerland

Monday 22 May

Oké, dat is niet helemaal waar. Ik kom uit 1994 en ondanks dat ik opgegroeid ben met het betalen per minuut voor internet mét inbelverbinding, werd ik dankzij mijn broertjes en studie volgegooid met filmpjes op YouTube.

RTL MCN omschrijft voor mij de wereld dat YouTube heet. Misschien denk je bij YouTube alleen aan muziek, videoclips en filmpjes waar je de lyrics mee opzoekt, maar sinds mijn allereerste stagedag in dit videoparadijs heb ik geen muziek meer gehoord.

YouTube voor twaalfplussers is als televisiekijken voor dertigplussers. Ja, mijn omgeving doet er lacherig over en denkt dat ik niks uitvoer op kantoor. Als ik even niet naar de laptop wil kijken leer ik er namelijk ook darten, ben ik schommelend aan het bellen, kijk ik 101 filmpjes, of speel ik als afleiding een potje ouderwetsch Buzz of tafelvoetbal. De rest vertel ik al niet meer. Maar juist dankzij dit alles wordt er knetterhard gewerkt, omdat er ook retenveel plezier gemaakt mag worden. We leven allemaal voor het werk en willen het beste uit alles halen: het beste uit de formats, het beste uit onze talenten en het beste uit onszelf.

Mijn eerste stageweek: “Lisa, ga maar YouTube-filmpjes kijken, zo weet je precies wat we hier allemaal maken.” Eerlijk? Nooit geweten dat RTL MCN eigenaar was van zoveel diverse en succesvolle formats. Van formats waar wekelijks ruim één miljoen mensen naar kijken, tot formats die ruim één ton hebben gekost: de YouTube-maagd was al snel geen maagd meer. Binnen no-time kende ik bijna alle afkortingen, snapte ik iets van de cijfers, leerde ik steeds meer talenten kennen en dacht ik wel eens: ‘waar was die ene week waarin ik alleen nog maar filmpjes aan het kijken was…?’

Já, ik heb soms een beetje stress en ik werk thuis door aan mijn taken. En nee, niet omdat ik het niet afkrijg tijdens werkuren, maar omdat ik mijn werkzaamheden superleuk vind en van alles wat mee wil krijgen. En die kans krijg ik hier bij RTL MCN. Het motto voor de stagiair luidt: wat jij wilt leren, dat ga jij leren! En iemand zoals ik, die héél veel leuk vindt, gaat dan ook heel veel leren en daar ben ik RTL MCN dankbaar voor. Zo ben ik onder andere binnen een paar weken Adobe-pro geworden, breng ik de Fikkie TV Instagram-pagina van 40 naar 800 volgers (still continues…), help ik mijn PR-collega met het uitzetten van spraakmakende fragmenten naar de media, denk ik op strategisch niveau mee over een nieuw te lanceren kanaal van Concentrate, schrijf ik een social distributieplan en feedback ik nieuwe scripts voor Fikkie TV en het nieuwe Concentrate.

Bij RTL MCN hebben we het ook voortdurend over talenten. Talenten binnenhalen, talenten begeleiden, talenten tevredenstellen en talenten helpen zichzelf ontwikkelen. Want we willen dat onze talenten blij zijn. We zijn dol op onze toppers en zij zijn dol op ons - hopen we. Toch wil ik iets zeggen: want waren deze talenten zo talentvol geweest als RTL MCN er niet was? Ik denk het niet helemaal en daarom vind ik dat we best wat vaker onszelf een talent mogen noemen, omdat we dat ook zijn.

Ondanks dat ik hoop na mijn stage ooit nog iets voor RTL MCN te kunnen en mogen betekenen, wil ik iedereen stuk voor stuk bedanken voor hun openheid, geduld, belangstelling en het helpen om mijn talenten te ontdekken. Ik heb ze nog niet gevonden, maar ik weet nú wel dat ik ze heb: RTL MCN, bedankt! 

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.