BLOG Willem Bartelings: Ik dacht al dat je naar Concentrate Velvet cake

Monday 29 May

Mademoiselle et messieurs, het is met grote trots en veel plezier dat ik u presenteer: hét nieuwe YouTube-kanaal Concentrate Velvet. Wauw. Het is er uit! Eindelijk mag het gezegd worden. Na lange maanden van creatieve brainstormsessies, hard werk en intensieve voorbereidingen staat nu de eerste video live en is daarmee het kanaal officieel gelanceerd. Natuurlijk is dat voor mij, als channel en content coördinator van Concentrate Velvet, de uitgelezen kans om jullie - de lezer - eens mee te nemen in het proces voorafgaand aan zo’n lancering. Het maakt het voor mij extra leuk, omdat dit direct een mooi moment is om mijn twee grootste passies - YouTube en koken - te combineren in dit blog. Ik geef jullie eigenlijk een exclusief kijkje in de keuken van RTL MCN. Want wat is nou eigenlijk het geheime recept voor het lanceren van een nieuw YouTube-kanaal?

Voor een recept heb je natuurlijk verschillende benodigdheden nodig, waaronder de ingrediënten, het kookgerei, een fornuis (of in dit geval een oven) en - niet te vergeten - een keukenprins of prinses. Maar zoals mijn oma doorgaf aan mijn moeder en mijn moeder weer aan mij, moet je het gerecht vooral bereiden met geduld en… heel veel liefde. Heel cliché, I know. Maar het werkt alleen wel zo. Want waar ben je zonder enige affectie bij het gerecht? Misschien vraag je jezelf nu wel af: "wat heeft dit nou te maken met het lanceren van een YouTube-kanaal?" Nou, beste lezer, vergelijk Concentrate Velvet eens met een red velvet cake recept en je hebt een mooie metafoor! 

De uitkomst van het recept weten jullie al. Concentrate Velvet: het stoere, sexy en stijlvolle zusje van het YouTube-kanaal Concentrate. De voorbereiding van dit gerecht, oftewel de mise-en-place, begon een aantal maanden geleden. Het is een cruciale stap die tot een hoge snelheid van het proces leidt, want snel moest het gaan. De vertaling uit het Frans betekent niet voor niets “alles klaarzetten op de juiste plaats”. De voorbereidingen van een YouTube-kanaal beginnen met een idee. In dit geval was dat het idee om het huidige YouTube-kanaal Katwalk een rebranding te geven. Direct zou het RTL MCN hoofdmerk, Concentrate, worden uitgebreid. Zeer uitdagend. Maar wel uniek en vooruitstrevend voor de Nederlandse YouTube-markt. Na vele brainstormsessies, pittige discussies en het vastzetten van de nieuwe kanaalnaam konden wij overgaan met de volgende stap. Het mixen van de juiste ingrediënten.

Bij een red velvet cake staan de juiste ingrediënten en hoeveelheden al mooi voor je uitgeschreven. Bij een YouTube-kanaal is dit helaas niet helemaal het geval. Het voordeel: je kan lekker experimenteren met verschillende mogelijkheden. Het interessante van koken is namelijk dat je producten die opzichzelfstaand juist verrukkelijk of niet te harden zijn kan mixen, en dat de combinatie een overheerlijk gerecht kan vormen. Want waar er bij een velvet cake boter, suiker, vanille en natuurlijk rode kleurstoffen bij komen kijken, zit er net zo goed ook zout en azijn in. Bij een YouTube-kanaal is dat exact hetzelfde. Want waar ben je zonder de hosts, formats en strategieën. Het enige dat niet op het recept staat, maar wat vaak onoverkomelijk is, is dat ene handjevol onvoorziene problemen.

Concentrate Velvet zou niets zijn zonder die mix. De hosts: Bibi Breiman, Lizzy van der Ligt, Sophie Milzink en Fred van Leer zijn niet zo maar presentatrices of presentator van Velvet. Nee, zij zíjn Velvet. Zij zijn de smaakmakers waar de kijker zo van houdt. De socialstrategieën zorgen ervoor dat er zo veel mogelijk mensen met het gerecht in aanraking komen. De kleurstoffen, of in ons geval de vormgeving, zorgt voor die mooie en specifieke look waar Velvet zo om bekend staat en natuurlijk zijn er de formats. Evenredig aan de bloem, boter en de suiker van de cake. De basis van het YouTube-kanaal. Het beslag dat alles zo smeuïg maakt.

Wanneer je ingrediënten hebt gemixt en de oven aan het voorverwarmen bent voel je de deadline naderen. Je giet het beslag in de bakvorm. Langzaam wordt de uitlijning van de velvet cake zichtbaar. Je begint al te watertanden, maar toch moet je nog even wachten. Het is inmiddels niet alleen warm in de oven maar ook in de keuken, want wat gebeurt er nadat je de velvet cake uit de oven hebt gehaald? Valt het wel in de smaak? Zakt de taart niet in? Of ben je toch niet dat ene cruciale ingrediënt, per ongeluk, vergeten?

De draaidagen beginnen, de eerste resultaten zien er fantastisch uit. De producenten werken tot in de late uurtjes om alles op tijd af te krijgen. Er worden strategieën verder uitgewerkt, contracten afgesloten en campagnes opgezet voor de lancering. Het beslag reist wanneer je opgewonden door het raampje van de oven gluurt. Het lijkt allemaal goed te gaan.

Exact een week voor de lancering, de laatste fotoshoot en draaidag voor de kanaaltrailer staat gepland. Niets kan er meer fout gaan. Althans, dat denk je. Maar dan is daar het bekende duveltje uit het doosje. Dat ene telefoontje dat de grond onder je voeten doet verdwijnen. Een van de hosts die dezelfde ochtend zou terugkeren uit Ibiza voor de fotoshoot heeft vertraging met haar vlucht. Helaas, niet zo maar een uurtje maar zes hele uren. Ze ging het niet meer redden die dag. Damn it!

Ik zie opeens de randjes van de cake donkerder worden, ik merk dat de oven te hoog staat. Snel draai ik de temperatuur terug. Kan dit nog worden opgelost? Is het niet te laat? Ik begin snel door het recept te bladeren. Wat kan er ondernomen worden om dit terug te keren? Gelukkig is het brandje in de RTL MCN-keuken te blussen en de maandagochtend erop gaan opnieuw de lampen aan, draait de camera en nemen we de laatste stukken van de kanaaltrailer op. De teller tikt af en het moment van de lancering komt steeds dichter bij.

Nog maar vijf minuten voordat de timer afgaat. De gasten stromen binnen tijdens het lanceringsevenement in het Beeld en Geluid museum, dat mede is georganiseerd zodat iedereen een stukje van de velvet cake kan proeven. De geur die zich door de RTL MCN-keuken verspreidt laat de mensen verlangen naar de eerste hap. Vier minuten. Het moment om de frosting te maken is daar en de zalen gaan open. Drie minuten. De mensen zitten klaar, wiebelend op hun stoelen. Twee minuten. Snel check ik of alles startklaar is. De laatste minuut. De zenuwen gieren door het lijf wanneer de gedachte opspeelt dat al die mensen zometeen ons gerecht gaan eten. De timer gaat af, ik haal snel de cake uit de oven en giet de frosting erover heen, de lichten gaan uit en de kanaaltrailer wordt opgediend!

Gespannen kijk ik toe hoe de eerste happen worden genomen. Blije gezichten verschijnen in mijn gezichtsveld. Trotse, glimmende ogen kijken naar het grote scherm. Hier een daar hoor ik een overtuigend “mmm” in de zaal. Het publiek lacht. Daar is het, de spreekwoordelijke kers op de taart. Een opgelucht gevoel bekruipt me wanneer ik beseft dat het allemaal is gelukt!

Langzaam adem ik uit en sta stil bij het intensieve proces. Het is een lastig recept hoor, die 'Concentrate Velvet' cake. Gelukkig houd ik wel van een uitdaging en valt de moeilijkheidsgraad in het niet bij het fantastische gevoel dat ik kreeg toen ik zag dat het publiek zo genoot wanneer het naar Concentrate Velvet cake.

Willem Bartelings is Content Coördinator a.i. bij RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.