BLOG Erik Kepper: Is content eigenlijk nog king in het digitale tijdperk?

Monday 12 June

‘Content is king’ is al lange tijd een hoofdevangelie binnen de media. Het succes van zenders en makers wordt overwegend bepaald door geweldige creatieven en artiesten, en daarbij de content die zij bedenken en voortbrengen. Het succes ervan in termen van bereik, marktaandeel en hits is berekend op basis van de gouden regels van creatief talent: de talenten van Mad Men. Geweldig in trendspotting en met een briljante intuïtie. Deze Mad Men focussen echter minder op gebieden als techniek, interactie en data

Als je kijkt naar social-platformen als YouTube, SnapChat en Instagram, of zelfs naar het ‘kwaliteitvideo’ platform Netflix, kan je de vraag stellen of succes compleet bepaald wordt door content. Sowieso zijn al deze platformen bedacht door briljante visionairs, die waarschijnlijk vroeger de technerds van de klas waren en lagen ver buiten de leage van Mad Men. Zij hadden een gewaagde visie, werkten dit uit, werden hierom uitgelachen en zijn nu de opperbazen van de huidige markt.

Kattenfilmpjes
Het succes en de dominantie van YouTube is oorspronkelijk niet gebaseerd op de meest vette en onderscheidende content. Het waren de kattenfilmpjes, vingerbijtende-baby’s en muziekclips die het videoplatform succesvol hebben gemaakt. Deze non-professionele content werd massaal omarmd door de megaserver die YouTube het publiek bood en de slimme verslavingsgevoelige algoritmes gaf het een extra boost. Het succes werd niet bepaald door een nieuwe The Voice of Holland of een ander topprogramma. Al bewijst het platform vandaag de dag dat dit soort content ook de doelgroep bereikt.

Een platform als Snapchat is zo populair door de sterke persoonlijke relatie die gebruikers er kunnen opbouwen en door de fun en speelse technische features die het kijkers biedt. Van de alom bekende hondenlens, tot het uitkotsen van een regenboog. Wie had ooit een paar jaar geleden bedacht dat dit populair zou zijn. Tevens is het voor jongeren de go to app door het rauwe en echte gevoel van Snapchat en de mogelijkheid om met elkaar op een speelse en laagdrempelige manier te communiceren. Bij Snapchat is het zelfs zo dat 67% van de gebruikers zelf dagelijks creëert, de gebruiker is hier dus zelf King.

Gemak en techniek  
Kijkend naar de stormachtige groei van Netflix denk je al snel aan blockbuster originals als ‘House of Cards’. De pers voert regelmatig de ‘content is king’ regel als succes van Netflix. Maar onderzoeken omtrent nieuwe Netflix-abonnees en het behoud ervan tonen aan dat content maar een deel van de keuze voor het platform is. Voor nieuwe abonnees komt content pas op een latere plek. Op de eerste plaats staat het gebruiksgemak bepaald door techniek, de library en de kosten en dan pas de original content.

Voor het behoud van abonnees komt original content wel op de eerste plaats, maar dit geldt maar voor 50 procent van de bestaande leden. De andere helft wordt bepaald door het gemak, de library en kosten, oftewel: het totaalproduct.

Een succesvol online-platform met digitale kijkers, biedt vooral techniek met gemak, fun, deelbaarheid, kwaliteit van kijken en esthetiek. En daarnaast ook het ‘wat kijk ik’ effect. Het feit is dat deze platformen - waar kijkers veel van hun schaarse kijktijd doorbrengen - zo groot zijn en daarmee een gedegen concurrent zijn van de traditionele media. Dit heeft veel te maken met techniek, de ‘ik weet wat je leuk vindt en daarom suggereer ik je …’ algoritmes  en daarna pas de content. Hiermee bieden zij kijkers gigantische toegevoegde waarde.

Golden rules van content
Voor het MCN-domein (YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat) geldt dit zeker ook. En bijna reversed. Het gemak, de interactiviteit door techniek zijn de eerste redenen geweest voor succes. Sleutelen aan de golden rules van content komt daar nu bij. Rijkere producties, met sterke formats, door de beste sterren naar een nog hoger plan tillen.

Conclusie: alles is anders en veel is hetzelfde. Sommige regels veranderen niet, zoals de kracht van formats en talenten. Maar er komen nieuwe regels bij. Op de vraag ‘is content nog king’?, geef ik het antwoord: ja!!! Maar net als in ons huidige koningshuis is het een zeer moderne en geëmancipeerde koning. Dus met een zeer bepalende koningin naast zich.

Erik Kepper is Managing Director RTL MCN

Het originele bericht is te vinden op Adformatie

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.