BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Monday 17 July

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

“Photos are richer than text; video, much richer than photos. But that's not the end, right? I mean, it's like this indefinite continuum of getting closer and closer to being able to capture what a person's natural experience and thought is, and just being able to immediately capture that and design it, however you want and share it with whomever you want.”

Met behulp van VR is het inspelen op emoties straks ongekend eenvoudig en effectief. Dit effect is daarom exact de reden waarom deze vorm van content de massa sowieso gaat bereiken. Ongeacht de snelheid van deze technologische ontwikkeling. Want geef nou eerlijk toe: we zijn met z’n allen klaar voor deze volgende stap van content. De functionaliteiten van alle social media platformen beginnen steeds meer en meer op elkaar te lijken. Neem als recent voorbeeld Snapchat vs. Instagram. Hetzelfde effect is overigens ook al jaren zichtbaar in de markt van mobiele devices. Alleen een designtaal maakt nog onderscheid tussen smartphones, tablets en/of wearables. Verder zijn uitgesteld kijken, bingewatchen en YouTube inmiddels de normaalste zaken van de wereld. Sterker nog, baby’s swippen letterlijk tegen een Oled TV-scherm om reclame en content te skippen. Kortom, ons consumeergedrag vervalt steeds meer en meer in een ‘automatische piloot’-modus. Het is dus tijd voor ingrijpende veranderingen. Hoogste tijd voor nieuw baanbrekende content, direct gericht op onze emoties.

Maar goed, we dwalen af van het onderwerp. Want je staat namelijk nog steeds op het feestje tegenover de (hopelijk nog steeds aantrekkelijke) vrouw! En je betoog over gaming en VR dient nog steeds een aanstekelijke wending te krijgen, om het gewenste effect van ‘next level’ te creëren bij je gesprekspartner. Zodoende deze korte uiteenzetting over een paar interessante VR-ontwikkelingen, met als doel om jouw VR-kennis weer helemaal up-to-date te brengen. Want de kunst van het up-to-date blijven rondom VR, dát is de grootste uitdaging. Helemaal wanneer je geen ‘VR-sucker’ bent voor dit soort informatie. Echter de techniek en toepassingen zijn kinderlijk eenvoudig. Maar bovenal, spraakmakend en inspirerend. So, here we go!

Hardware
Zoals eerder aangehaald, ligt de ontwikkeling van smartphones al een tijdje stil. Sterker nog, afgelopen lanceringen van de nieuwste hero smartphones (Apple en Samsung) vallen op innoverend vlak vaak tegen. De functionaliteiten worden weliswaar aangescherpt, maar de ontwikkelingen en/of vooruitgangen zijn niet meer baanbrekend. Slechts het ontwerp kan het verschil nog maken. Echter mede dankzij het succes van Pokémon Go, komt hier snel verandering in. Afgelopen jaar heeft Google in samenwerking met Lenovo ‘s werelds eerste Augmented Reality mobile phone gelanceerd, genaamd Tango. Deze technologische doorbraak zorgt ervoor dat de hoeveelheid en diversiteit van AR/VR-content (op mainstream niveau) in een stroomversnelling raakt.

Journalistiek
In de media is het al lange tijd het ideaal van de journalist om de lezer onder te dompelen in het verhaal. Verhalen op foto’s, televisie of op papier worden echter altijd gevangen in een kader. VR kent geen frames. De gebruiker kan kijken waar hij of zij wilt en heeft het gevoel midden in het verhaal te staan. De Terre des Hommes Virtual Reality Experience laat u kennis maken met Amani, een twaalfjarig meisje dat als huisslaafje wordt uitgebuit door een Keniaans middenklasse gezin. Door gebruik te maken van de virtual reality-techniek wordt het dagelijks leven van Amani invoelbaar c.q. empathisch gemaakt. Als kijker sta je ineens midden in de huiskamer van het gezin. Het leven van Amani bestaat uit het huishouden doen, het verzorgen van de kleine kinderen van het gezin en het ondergaan van fysiek geweld, intimidatie en seksueel misbruik. 

 

Automotive
Ook in de auto-industrie krijgt VR steeds meer voet aan de grond. Om (toekomstige) klanten de mogelijkheid te bieden een nieuw model te testen dat nog in de showrooms moet verschijnen, maakte Audi dit jaar haar technologische debuut in de virtuele wereld. In de app maakt de kijker onder meer een dollemansrit in een achtbaan, die de kracht van de motor demonstreert en behoor je tot een van de duizenden bezoekers van een groot muziekfestival om de kwaliteit van de speakers te horen. In de slipstream van dit succes is het zeer waarschijnlijk dat andere merken dit voorbeeld gaan volgen.

Geneeskunde
Ook in de geneeskunde is VR in staat om baanbrekende resultaten te realiseren. Mensen met bijvoorbeeld mentale- en/of geestelijke stoornissen kunnen door middel van EMDR-therapie in een virtuele wereld stappen om hun weggestopte emoties op te roepen, om deze vervolgens te overmeesteren. Denk hierbij aan paranoïde gedrag en/of soldaten met oorlogstrauma’s. Mensen die moeite hebben om te ontspannen kunnen - via VR - ook een uurtje aan het strand gaan liggen op een tropisch eiland, of heerlijk bovenop een berg in Oostenrijk gaan zitten en genieten van het weidse uitzicht - ook fijn voor mensen die niet op vakantie kunnen.



Entertainment
Nagenoeg de belangrijkste toepassing voor VR is amusement. Hierbij zijn games de drijvende kracht achter de huidige systemen. En tot voor kort was de techniek altijd een eendimensionale beleving. Ofwel, je doet een bril op en ziet vervolgens de mensen om je heen niet meer. Echter, inmiddels kunnen mensen elkaar letterlijk zien in een virtuele wereld. En dan is het pas echt een interessant verhaal. Want dan kunnen we (binnen afzienbare tijd) via social media met elkaar afspreken, om een VR experience gezamenlijk te beleven. Denk bijvoorbeeld aan een skydive experience, waarbij de ene deelnemer in Nederland woont en de ander in China. Er zijn zelfs partijen die een stapje verder gaan wanneer het gaat om de virtuele realiteit, namelijk genaamd Hyper Reality. Hierbij combineren ze letterlijk een fysieke set met interactieve effecten in real-time gameplay setting. Met andere woorden, je ziet en speelt niet letterlijk een game (of film), maar je zit er middenin! Watch and learn via het onderstaande voorbeeld.

 

De omarming van VR is dus allang geen onwerkelijkheid meer. Deze techniek is inmiddels de wereld al stapje voor stapje aan het veroveren. Het is slechts een kwestie van tijd (wellicht slechts één generatie verwijderd) dat Virtual Reality onze grootste vorm van content gaat zijn op het gebied van entertainment, infotainment en edutainment. En tot die tijd, kan jij met behulp van de geschetste voorbeelden een ontzettend sexy en aantrekkelijk verhaal vertellen. Op ieder willekeurig feestje! ;)

Tot slot #1: de benoemde ‘aantrekkelijke vrouw’ mag uiteraard geheel vervangen worden voor een man. Of een transgender. Or the next big thing.

Tot slot #2: eerder sprak ik over ‘next level’ gaan. Hieronder versta ik uiteraard ‘elkaars handen vasthouden’.


Bob ten Berge is Account Manager/Creative Native Advertising and a sucker for VR

 

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.