BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

Wednesday 27 September

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

We haakten collega’s Ronen Wolf en Marianne Dekker aan en werkten gezamenlijk het plan uit. We concludeerden dat wij als RTL de inhoud van dit kanaal niet zelf konden bepalen, maar we YouTube-hosts (presentatoren) moesten aanstellen. Zij konden dan meedenken over de inhoud en hoe het eruit moest zien. “Wij geven hen een camera en een team, en zij moeten het dan verder bepalen” waren onze woorden. Het plan presenteerden we bij diverse afdelingsmanagers en bij de directie. Velen vonden het echt een super slecht idee, met feedback als: “hoe kan je nou een programma maken zonder line-up?” en “we kunnen die jonge gasten het toch niet zelf laten bepalen? Dan weet je nooit wat je krijgt!”. Het grootste deel van de stemmen schoot het idee direct af. Enkelingen zeiden ‘ok, ga maar door.’ Echter zat er wel een hele grote ‘maar’ bij: we moesten wel zelf het budget zien te regelen om dit op te tuigen.. Dat werd een enorme uitdaging! Dus zijn Ronen en ik met die presentatie de markt opgegaan. Nadat enkele pogingen bij adverteerders stranden kwamen we via via in contact met Axe van Unilever, zij gingen akkoord en we kregen een budget voor twintig afleveringen. Vanaf dat moment zijn we samen met RTL Productions de boel in beweging gaan zetten. In de tussentijd zag RTL MCN, onder leiding van Erik Kepper, het levenslicht en werden we bijgestaan door RTL MCN-partnermanager Jonathan Berhane om vier presentatoren te zoeken. Samen met hem heb ik met elke YouTuber in Nederland gepraat, waarbij we eigenlijk al heel snel Kaj van der Ree tegenkwamen. Hij werd als eerste Concentrate-presentator aangesteld. Daarna volgde Thomas Cox. In de tussentijd werd (voormalig) collega Bart Snelting aangenomen en kwam hij op het idee om Monica Geuze te vragen. Na het eerste gesprek besloten we haar direct aan het team toe te voegen. We hadden nu drie presentatoren, maar wilden er liever vier. De Axe-deal werd beklonken, waardoor we nu ook echt daadwerkelijk van start konden gaan. Kort voor de eerste opname kwamen we Bobbie Bodt op het spoor en hebben haar last-minute nog toegevoegd als presentatrice. Vervolgens ging ‘Concentrate’ live vanuit het nieuwe RTL MCN-kantoor in Amsterdam, met elke dag een video en met een “dit wil je zien” tagline. We hadden er dik een jaar over gedaan om ‘Concentrate’ op te tuigen, maar nu waren we dan toch echt live!

En toen uit het niks begon het kanaal heel hard te groeien! Eigenlijk hadden we geen idee wat we aan het doen waren. We maakten content die het erg goed deed, maar ook content die helemaal niet goed werkte. Voornamelijk RTL Productions was heel erg druk om elke dag een video te uploaden, wat we vandaag de dag niet eens meer doen. Week na week stegen de subs en binnen no-time stonden we op 50.000 abonnees en werden de video’s heel goed bekeken. Veel dingen gingen goed, maar ook hartstikke fout. Met RTL MCN-collega Daniel Buchner keken we samen wat goed en fout ging. Dingen die goed gingen, hebben we stapje voor stapje doorontwikkeld. De dingen die fout gingen lieten we direct vallen. Hierdoor hebben we heel “agile” het kanaal doorontwikkeld.

Er was wel steeds een kanttekening, we hadden maar budget voor twintig weken. Daarna zou het spannend zijn of we een nieuwe investeerder konden krijgen of dat RTL wel een investering wilde doen. De sponsoren die Ronen binnenhaalde zorgde er voor dat we steeds door konden gaan. Het eerste jaar was het dan ook echt het hoofd boven water houden, niet qua cijfers maar meer de discussie “hoe gaan we het doen?”. Na een jaar zijn we ook meer op formats gaan zitten. De programma’s die heel goed werkten gingen we wekelijks doen, omdat het voor groei zorgde. Het eerste meest succesvolle format was ‘Zie Ze Liegen’, het format met de leugendetector. Vanaf dat moment was het echt helemaal los met de groei. Het eerste jaar behaalden we 100.000 abonnees, het tweede jaar kwamen daar 250.000 abonnees bij. Er ontstond groei, de markt praatte er over en mensen meldden zich aan of ze ook mee mochten doen met ‘Concentrate’. Al gauw namen we twee extra presentatoren aan, Kaj Gorgels en Nanne Meijer werden aan het team toegevoegd. Hierdoor konden we meerdere formats maken. Vanaf dat moment is er echt een explosieve groei te zien.

Afgelopen januari was wederom een mijlpaal, ‘Concentrate’ kreeg twee kanalen erbij: ‘Concentrate Velvet’, een lifestyle kanaal gericht op vrouwen en ‘Concentrate BOLD’, een kanaal gericht op mannen en stoere vrouwen. Nieuwe presentatoren kwamen bij het team, waaronder Stefan Jurriens, Nesim Najih, Holly Mae Brood, Bibi Breijman, Lizzy van der Ligt, Sophie Milzink, Fred van Leer, JayJay Boske, Niels Oosthoek, Iris Enthoven en Rijk Hofman - de top van de YouTube-wereld. Dit is het moment geweest waarbij we eigenlijk de ambitie uitspraken: “’Concentrate’ moet het grootste millenial brand van Nederland worden”. We ontwikkelen mooie formats en week na week creëren we samen spraakmakende dingen om elke millenial hooked aan ‘Concentrate’ te krijgen. Daar zijn we nu. Dit resulteert dat ‘Concentrate’ vandaag de dag bijna 650.000 abonnees heeft.

Waar ik het meest trots op ben is het eerste moment, toen we alles voor elkaar hadden gekregen en ondanks dat anderen er niet helemaal zeker van waren we door hard te werken last-minute toch deals konden closen. Maar ook dat er ineens een heel productieteam aan het werk was voor ‘Concentrate’ en het kanaal als een trein ging. De eerste 100.000 abonnees bereiken was geweldig. Maar wat ik ook gaaf vond is dat er vanuit de directie werd gezegd dat RTL ook zelf ging investeren in ‘Concentrate’ en we een super mooi budget kregen om door te kunnen ontwikkelen. Ook ben ik super trots op ‘Project C’. We kwamen de markt op als ‘het grote bedrijf dat YouTube wel even zou veroveren’, waarbij veel mensen uit de YouTube-wereld veel kritiek op ons hadden. We overtraden namelijk alle basisregels van YouTube. Anderhalf jaar later sloeg dit volledig om en wilden mensen juist bij het merk horen. Tijdens ‘Project C’ hebben 65 YouTubers meegespeeld in deze nieuwjaars-clip. Dat is super vet!

Ik ben nu zes jaar werkzaam bij RTL, waarvan ik drie jaar met ‘Concentrate’ bezig ben geweest. Ik vind het nu tijd om eens wat nieuws te gaan doen en het stokje over te dragen. Ik ga het schip verlaten. De basis van ‘Concentrate’ staat als een huis, maar voor mij is het tijd om met nieuwe dingen te bedenken en hiermee bezig te zijn. Qua toekomst denk ik dat voor de doelgroep 15-25 ‘Concentrate’ niet meer weg te denken is binnen het videolandschap en daar ben ik ontzettend trots op.

Jelmer Wind, Head of Channels & Content RTL MCN

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.