BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Thursday 12 October

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

YouTube werd in Februari 2005 opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Laatst genoemde kwam op het idee van YouTube, toen hij op internet op zoek was naar een video van het Superbowl-incident waarbij Janet Jackson haar tepel liet zien. Tot zijn grote frustratie kon hij deze video nergens vinden en dat bracht hem op het idee om een website te maken waar je video’s kon delen.  
Zo gezegd zo gedaan, want nog geen twee maanden later uploadde Jawed zelf de allereerste video ooit op YouTube. Deze video duurde nog geen 20 seconden en staat naar mijn inziens symbool voor het begin van de vlogtrend, die pas in 2013 populair zou worden. Vanaf dat moment ging YouTube als een speer. Nog geen jaar later stonden er zes miljoen video’s op dit platform en in november van 2006 werd YouTube overgenomen door Google voor 1,65 miljard dollar.  Naast de vlogs zijn er de afgelopen twaalf en half jaar meer YouTube-trends de revue gepasseerd. De gekste en belangrijkste hieronder uitgelicht:

2006
De hype van de kattenfilmpjes begon in 2006 met de video ‘Puppy vs cat’. Deze video bewijst met haar twaalfmiljoen views dat mensen ervan houden om naar het gedrag van katten te kijken. Sindsdien zijn er talloze kattenfilmpjes op YouTube bijgekomen.

2007
Dat YouTube iemand wereldberoemd kan maken werd in 2007 duidelijk, wanneer de Nederlandse Esmee Denters ontdekt werd door niemand minder dan Justin Timberlake. Dit doordat zij video’s op YouTube plaatste waarin ze bekende covers nazong. Iets wat minder mensen weten is dat ook de wereldberoemde Justin Bieber ontdekt werd in 2007 door zijn covers op YouTube.

2009
Zaten jullie ook altijd aan de buis gekluisterd om de nieuwste videoclips te bewonderen? In 2009 veranderde dit plots door YouTube. YouTube begon in dat jaar namelijk met de muziekdienst VeVo. Doordat VeVo direct hoogwaardige videokwaliteit bood was het al snel aantrekkelijk voor adverteerders, waardoor de muziekzenders de uitzendrechten verloren aan YouTube.
Leuk weetje: Het record aantal views van VeVo muziekvideo’s stond jarenlang op naam van David Bowie, maar werd afgelopen augustus verbroken door Taylor Swift die binnen 24 uur 43 miljoen views wist te bemachtigen met deze videoclip.

2011
Dat je alles kan leren op YouTube blijkt uit de vele how-to video’s die in 2011 hun opkomst kregen. Van how to kiss a girl tot how to  fix a leaking toilet en how to make the perfect grilled cheese sandwich: Je kan écht alles vinden op YouTube!

2013:

Het jaar waarin de vlog zijn opmars kreeg. De kracht van de vlogs is moeilijk uit te leggen. Sommige mensen houden ervan terwijl anderen het verafschuwen. Zelf ben ik een groot vlog-fan.
De amateuristische gefilmde beelden van gênante of grappige momenten uit het ‘gewone’ of juist ‘ongewone’ leven van deze vloggers is wat ik juist zo interessant vind.  

2017
Dat het altijd gekker kan bewijst deze nieuwe YouTube trend: Mukbang video’s zijn video’s waarin iemand, jawel, eet en drinkt. Het liefst zo veel mogelijk. Deze video’s worden miljoenen keer bekeken. Deze trend is begonnen in Japan, maar waaide snel over naar Nederland.  De Nederlandse vlogger Mascha Geokistova was één van de eerste Nederlandse vloggers die de Mukbang video’s op haar kanaal plaatste.

Wat daarnaast een belangrijke trend is van vandaag de dag en wat naar mijns inziens ook de komende jaren alleen nog maar meer zal doorzetten, is de groei van kwalitatieve video’s op YouTube. Je ziet steeds meer hoogwaardige formats op populaire YouTube-kanalen. Dat de jongere doelgroep hier behoefte aan heeft bewijst bijvoorbeeld StukTV met het succesformat Het Jachtseizoen. Één aflevering scoort met gemak meer dan 1,4 miljoen views in één weekend. Maar ook RTL loopt voorop in deze formattrend op YouTube. Wekelijks worden op de Concentrate-kanalen verschillende programma’s geüpload, waar massaal naar gekeken wordt door millenials. Deze jongere doelgroep kijkt steeds minder televisie, maar de totale tijd dat zij video’s online of on demand kijken neemt juist enorm toe. Op de Concentrate-kanalen vinden zij video’s die aansluiten bij hun interesses én behoeften. Bovendien kunnen ze kijken wanneer zij willen en zijn ze niet gebonden aan bepaalde tijden. Ik ben trots op het feit dat RTL in staat is om mee te groeien met deze doelgroep en niet bang is om hierin voorop te lopen. Hierdoor zijn wij in staat om ook de kijker van de toekomst te blijven voorzien van sterke en tintelende content!

Myrthe Stapper is Accountmanager Native Advertising, Branded Content

Bekijk ook.

Thursday 12 October
BLOG Myrthe Stapper: Het veranderende YouTube-landschap en haar trends

Deze maand is het precies twaalf en een half jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geplaatst. Sindsdien is YouTube uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, waar zowel consumenten als bedrijven niet meer om heen kunnen. YouTube speelt met haar één miljard gebruikers bovendien een grote rol in het veranderende kijkgedrag van de consument. Dan nog niet eens gesproken over alle gekke videotrends die zijn ontstaan op YouTube. Hoog tijd voor een terugblik naar de afgelopen jaren. Hoe is dit populaire platform ontstaan, wat zijn belangrijke videotrends geweest en waar gaat het naar toe?

Monday 17 July
BLOG Bob ten Berge: Alle vrouwen versieren op ‘t eerstvolgende feestje? Lees en leer dan alles over Virtual Reality!

Virtual Reality (VR) wordt in grote mate geassocieerd met gaming. Logisch ook, aangezien gamers zich manoeuvreren in een volledig digitaal gecreëerde wereld. Een wereld waar fantasie en realiteit bij elkaar samenkomen, om zo de ultieme vorm van entertainment en ontspanning te vormen. En dat allemaal gewoon thuis op de bank. Hoe vet is dat!? Vertel je echter op een feestje tegen een (bij voorkeur aantrekkelijke) vrouw dat jij jezelf uren kan vermaken met gaming, dan krijg je onherroepelijk een stortvloed aan: “ieeuwhww, bahhh, O.M.G., why?” etc. Kortom, deze conversaties kunnen leiden tot geen of weinig seksuele interacties. En juist dát is een gemiste kans. Want VR is wel degelijk sexy! Sterker nog, de techniek rondom VR en toepasbare mogelijkheden gaan in een rap tempo vooruit. Sommigen van ons, met ene M. Zuckerberg vooroplopend in de discussie, geloven zelfs dat VR het volgende computerapparaat kan evolueren. Dat VR al onze zintuigen kan en gaat beïnvloeden, en dat de industrie kan groeien tot een “multi-billion dollar business”.

Wednesday 27 September
BLOG Jelmer Wind: Hoe Concentrate het levenslicht zag

‘Concentrate’ bestaat twee jaar. Wat voor mij persoonlijk best wel een mijlpaal is, vooral als je zou weten hoe dit inmiddels mega populaire jongerenkanaal is ontstaan. Het idee ontstond drie jaar gelden, tijdens een brainstorm met mijn RTL-collega Annemarieke Loderus. We vonden dat we iets op YouTube moesten gaan doen. Deze intentie ontstond voordat RTL MCN werd opgericht. We hadden een Zwitsers tv-programma gezien, waarbij jongeren bij elkaar kwamen in de studio en muzikanten en publiek uitnodigden. Zij zette gezamenlijk een hele gave vibe neer, waarbij ik dacht: “zo moet je jonge millenials bereiken!” In Zwitserland was het weliswaar een tv-programma, echter concludeerden we in de brainstorm dat we juist niet op TV moesten gaan zitten maar op YouTube. Dit is de toekomst, van zowel TV als van andere platformen. De millenials bevinden zich online en merken willen uiteindelijk ook mee verschuiven naar de plekken waar deze jonge mensen zitten.

Tuesday 4 July
BLOG Diana Hommes: A true love story?

Terwijl ik deze woorden op schrijf ben ik onderweg naar een bruiloft in Zuid-Frankrijk. Ja ja, er trouwen nog mensen in deze tijd. Bij deze vrienden lijkt hun liefde bijna vanzelfsprekend te verlopen. Ik ken weinig mensen die zó goed bij elkaar passen. Ach ja ‘ware liefde’.. Het lijkt steeds unieker te worden in de wereld vol verleidingen. Het is voor velen zoeken naar een speld in een hooiberg, want het kan natuurlijk altijd mooier, leuker en beter. Juist nu het aanbod met alle datingapps en tools groter dan ooit lijkt te zijn.