Red Bull Culture Clash

Branded Content partnership

4 podia in één arena. 4 rondes vol keiharde strijd. 1 ultieme winnaar. Dat is de Red Bull Culture Clash! Online influencers maakten toffe content om de kaartverkoop voor het hardste muziekevent ter wereld te stimuleren.

Op 26 mei vond de fenomenale Red Bull Culture Clash voor de eerste keer in Nederland plaats in Ahoy Rotterdam. Vier acts uit verschillende muziekgenres, gewapend met exclusieve dubs en compleet vernieuwende interpretaties van bestaande tracks, zorgden voor een keiharde muzikale strijd. Om de moeilijk bereikbare jongeren te interesseren en de kaartverkoop aan te jagen, koos Red Bull voor een samenwerking met RTL Branded Content.

Voor een groot bereik onder jongeren, stelde RTL een innovatief plan samen. Om zoveel mogelijk video views te behalen, werden de kanalen van influencers Kwaaivines, ZU5E, Défano Holwijn en Negativ ingezet. Vanaf vier weken voor het event genereerden de mannen awareness onder hun fans via social posts op Facebook en Instagram en ze maakten toffe video’s voor hun YouTube-kanalen. Zo ging ZU5E in gesprek met DJ Moortje, dé bubbling koning van Nederland, en testten de jongens elkaar in de best friend tag challenge.

Op 26 mei waren de YouTubers achter de schermen van de optredens aanwezig om live vanaf Ahoy te streamen. Op de social kanalen van RTL 5 en RTL XL werden korte fragmenten gedeeld die doorverwezen naar de live uitzending op RTL XL. Online fans die niet aanwezig konden zijn bij de battle, konden zo toch de legendarische Red Bull Culture Clash beleven. Via billboarding, brand promo’s en live promo’s werd de Red Bull Culture Clash aangejaagd bij RTL 5 en RTL XL.

Achteraf werden alle kanalen wederom ingezet om een spetterende aftermovie te verspreiden. De online campagne werd ondersteund met leuke content als quizzen en lijstjes zoals de top 5 vetste fragmenten. Aansluitend op het event was Red Bull’s rockumentary op 17 juni te zien bij RTL 5 en vervolgens op RTL XL. Een tijdloze film over invloedrijke Nederlandse muziekculturen, van hiphop tot hardcore.

Op deze innovatieve wijze werden meer dan 1.650.000 video views en nog eens tienduizenden extra views via de Snapchat accounts van de influencers gegenereerd. De campagne zorgde onder jongeren voor extra awareness voor de Red Bull Culture Clash. Zo werd er bijgedragen aan een verhoogde merkassociatie met muziek en unieke events en werd er gezorgd voor extra ticketsale.

YouTube