StukTV & Cordaid

Activatie

Ontwikkelingsorganisatie Cordaid startte in november 2016 met de campagne ‘Stop Onnodig Sterven’ om zich hard te maken voor de problematiek in Afrika. Jonge mensen sterven daar aan ziektes die in Nederland makkelijk te behandelen zijn. Deze ziektes ontstaan door de ongezonde levensstijl en het gebrek aan hygiëne in de Afrikaanse dorpen. StukTV werd aan het populaire TV-merk RTL Boulevard gekoppeld om een gigantisch bereik voor Cordaid te creëren. Op een natuurlijke, sympathieke en vernieuwende wijze werden de omstandigheden in Afrika onder de aandacht gebracht.

StukTV is het grootste online entertainment platform van Nederland en wordt gepresenteerd door Giel, Thomas en Stefan. Vanuit de studio nam Giel de leiding over de actie en reisden Thomas en Stefan af naar Oeganda om de omstandigheden in Midden-Amerika met eigen ogen te kunnen zien. Wat hier heel normaal is, lijkt daar totaal onwerkelijk. Zo ondervonden ze dat benodigde medicijnen vaak te duur of zelfs niet op voorraad zijn, waardoor mensen aan een simpele ziekte als diarree of griep sterven. Samen met een village hulpteam gaven de mannen van StukTV voorlichting over gezondheid en hygiëne en liepen ze mee met een dokter in een ziekenhuis.

Daarnaast bespraken de presentatoren van RTL Boulevard de problematiek in Afrika. Het populaire RTL 4-programma zette zich in voor Cordaid met een speciale actieweek vol herkenbare items en sms-oproepen. Ieder item in RTL boulevard werd aangekondigd via de social media kanalen van StukTV. Cordaid-billboards omlijstten het programma en er werden brand promo's ingezet bij RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z. De website van RTL Boulevard had een speciale actiepagina met een teller die donaties bijhield. Cordaid deelde de content op eigen social media en via een digitale nieuwsbrief aan haar donateurs.

De campagne liep van maandag 21 tot en met vrijdag 25 november en zorgde voor fantastische resultaten: 78.000 sms'jes en 400 online donaties, wat samen goed was voor 200.000 euro. De terugblik op vrijdag 25 november behaalde 218.000 views. Televisie en YouTube smolten samen door unieke content te creëren waarin 'meemaken' de basis vormde. Benieuwd naar de missies en ervaringen? Bekijk de video op YouTube!

YouTube